Zaniklá železniční trať Česká Lípa - Vlčí Důl
Po transverzálce v České Lípě zůstal jenom zmar a bezdomovci
Zrušený
úsek byl součástí Severočeské transverzálky, dráhy, kterou na přelomu
19. a 20. století postavila společnost Ústecko-teplická dráha
(Aussig-Teplitzer Eisenbahn, ATE) mezi Teplicemi a Libercem.
Dopravovala po ní hlavně hnědé uhlí do textilních továren na Liberecku.
Česká Lípa se tehdy stala velkým železničním uzlem, protože nová
trať křížila koleje společnosti Česká severní dráha z Nymburku do
Rumburku. Obě firmy se ale neměly rády, proto padl projekt jednoho
společného nádraží a stanice ATE vznikla na zelené louce blíže k městu.
Směrem na Liberec se vlaky rozjely v roce 1900. Kolem meandrů
Ploučnice transverzálka využila trasování místní dráhy Česká Lípa -
Mimoň, kterou musela odkoupit. Řeka nejednou dráhu při povodních
zaplavila.
V sedmdesátých letech minulého století, kdy se u
Mimoně začal těžit uran, ale dráha přestala kapacitně dostačovat.
Nádraží Česká Lípa město, kde se vlaky seřazovaly, bylo často přeplněné a
nákladní vlaky musely na průjezd čekat dlouhé hodiny. Bylo proto
rozhodnuto o stavbě přeložky, která by umožňovala přímé napojení jak od
Děčína a Rumburku, tak od Bakova.
Poslední vlak po staré trati projel 25. května 1989. Osiřela tak stanice Česká Lípa město a zastávky Dobranov a Vlčí Důl.
Z většiny zrušeného úseku je dnes cyklostezka, na zbývající části je
vidět jenom zmar. Monumentální budova nádraží Česká Lípa město čeká už
jen na demolici, stanici ostatně zhruba před 40 lety poškodil vlak se
sovětskými tanky, který se nevešel na první kolej.
Smutný
pohled se nám naskytl i v areálu bývalého depa ATE. Lokomotivy
vystřídali bezdomovci, kdysi plně vybavené haly za pár let bez údržby
zřejmě spadnou.
Tři ocelové mosty v nivě Ploučnice se naštěstí
dochovaly. Dva jsou záplavové, kdyby se zvedla hladina, jeden vede přes
řeku. Ukážeme vám unikátní snímky českolipské železniční legendy Karla
Šlaise z roku 1976, kdy se jeden inundační most rekonstruoval.
Stále stojí také obě cihlové budovy někdejších zastávek. Jsou obydlené
a v celkem ucházejícím stavu. V reportáži vám také ukážeme hraniční
kameny nejen s logem ČSD, ale také původní raritní se znakem ATE.
Zdroj: https://www.idnes.cz/.../zanikle-trate-ceska-lipa-vlci...
Bývalé nádraží v České Lípě čeká demolice. Místo bude čistší i bezpečnější, říká starostka
Česká Lípa nechá zbourat opuštěnou budovu
bývalého městského nádraží v Mimoňské ulici. Práce přijdou na 3,3
milionu korun. V budoucnu zde město plánuje novou zástavbu a také
napojení na silnici 9.
"Budova bývalého městského nádraží hyzdí
okolí, navíc je nebezpečná. Ačkoli se město opakovaně snažilo budovu
zajistit tak, aby se do ní již nikdo nedostal, stále budova lákala k
nelegálním návštěvám. I přes pravidelné úklidy byl okolo budovy často
nepořádek a pro občany, kteří si přes areál zkracují cestu ze Svárova do
centra města, to nebylo příjemné. Po demolici tak místo bude daleko
čistší a bezpečnější," uvedla starostka města Jitka Volfová (ANO).
Po demolici nádraží vznikne na místě prozatím louka. V plánu je ale
zástavba. Město areál koupilo už v roce 2020 za 22,6 milionu korun.
Poprvé přitom zastupitelé výkup řešili už o deset let dříve, a to za
cenu 65 milionů.
V budoucnu by se tu tak mělo stavět. "Bývalá drážní budova se nachází v
místě, které je strategické pro budoucí rozvoj města, navíc pozemky
navazují na pozemky ve vlastnictví města," potvrdila mluvčí radnice
Kristýna Kňákal Brožová. "Podle současného územního plánu je území
určeno pro polyfunkční zástavbu a také realizaci napojení městského
dopravního okruhu na silnici I/9," uzavřela.
Zdroj: https://liberecka.drbna.cz/zpravy/spolecnost/37322-byvale-nadrazi-v-ceske-lipe-ceka-demolice-misto-bude-cistsi-i-bezpecnejsi-rika-starostka.html?utm_source=copy#goog_rewarded