Srovnávačky Václava Víška

07.05.2020
Začínám na vršku, zde automobilista přijíždí od Mšena, vidí onen průtah městem, který byl pro silniční provoz v té době nutný. Dnes by se všechno asi řešilo obchvatem, ale to jsou kdyby… Nikdo už nebrátí tehdejší atmosféru ani mnoho zajímavých budov, které by dnes byly turistickou atrakcí.
Začínám na vršku, zde automobilista přijíždí od Mšena, vidí onen průtah městem, který byl pro silniční provoz v té době nutný. Dnes by se všechno asi řešilo obchvatem, ale to jsou kdyby… Nikdo už nebrátí tehdejší atmosféru ani mnoho zajímavých budov, které by dnes byly turistickou atrakcí.
Možná někoho, mě určitě, šokuje, jak dopadly dvě budovy, které nechali postavit obchodníci, asi ne příliš chudí, na konci 19.století. Úsměvné jsou zachovalé ozdoby nad okny.
Možná někoho, mě určitě, šokuje, jak dopadly dvě budovy, které nechali postavit obchodníci, asi ne příliš chudí, na konci 19.století. Úsměvné jsou zachovalé ozdoby nad okny.

Drze jsem nazval tento soubor s dodatkem 1.část, ač druhou jsem ještě nezačal, ale fotky mám, a tak, jestli mě neutlučou nějací volební agitátoři, určitě do Dubé ještě zajedu. Město, spíš městečko, jsem kdysi míjel cestou z tátovy chalupy u Jablonného v Podještědí do Prahy na kole. Vždycky jsem jenom projel směrem na Liběchov a cestou jsem si dával v Chudolazech salám a pivo. V roce 1971 tudy vedla trasa mého prvního dálkového pochodu z České Lípy do České Lípy. Tady byl cíl pochodu šedesátikilometrového. Byl jsem promočený po celonočním dešti, bál jsem si sednout, abych ještě vstal, ale přece to nezabalím, 40 kiláků už nějak doplácám. Tehdy jsem to skutečně doplácal, ale hlavně jsem byl ohromený nádhernou krajinou. Kokořínsko se svými stezkami ve skalách, fantazie. Těžko určit, kde konči Kokořínsko a začíná Českolipsko, já nevím, je asi zbytečné se tím zabývat. Pořád si myslím, že nádherné přírodní scenérie byly jedním z důvodů, že tento pochod byl sice první, ale zdaleka ne poslední, dálkové pochody mi citelně zasáhly i do soukromého života. Zamiloval jsem si tuhle oblast, aspoň jednou do roka jsem ji musel navštívit, ale byla doba, kdy jsem sem jezdíval i dvakrát třikrát do měsíce. Nemohl jsem tedy mimout Dubou. Bývají tu v létě i jazzové dny, ještě před 4 roky jsem na okraji Dubé v Nedamově stanoval v kempu a odtud vyjížděl přes den po krajině, večer poslouchal muziku, mimochodem tu slavila své sedmdesátiny Eva Pilarová, ne tedy ve velké aréně, ale v trochu dosluhujícím letním kině, ne mezi celebritami, ale s kamarády a místními občany. Ještě jednou jsem tudy jel se známými z Respekt blogu při hezkém víkendu v blízkém Bukovci. Dívám se na historii města. V roce 1843 mělo 1433 obyvatel, což nebylo málo. Dnes zde žije asi o 200 – 300 lidí méně. V průběhu 17.století bylo poněmčeno, v roce 1900 zde žilo 17 Čechů. V roce 1938 připadlo nacistické říši. Po roce 1946 německá většina zmizela, nově přišlí Češi začali město měnit. Komunistický režim se s městem nijak nepáral, pro automobilový provoz zde byl vybudován průtah městem, mnoho budov vzalo za své, z velikého Kostelního rybníka se stal rybníček. Probírám publikaci starých pohlednic, dobu jejich pořízení nemůžu pamatovat a je mi trochu smutno. Po nádherné jihočeské Třeboni, kde jsem byl nedávno, předkládám srovnání z městečka, jehož okolí je úžasné. Jádro města se stalo památkovou zónou, snad se podaří zachránit to málo, co zbylo.
Všechny staré fotky jsem okopíroval z dvojjazyčné publikace Stanislava Dulíka Dubá a okolí na starých pohlednicích, kterou vydalo nakladatelství Baron v roce 2009.

Detail nárožního domu z předešlého srovnání. Kdyby Frau obchodníková na krásném balkónu tušila…
Detail nárožního domu z předešlého srovnání. Kdyby Frau obchodníková na krásném balkónu tušila…

Potuloval jsem se Dubou, bylo po dešti, většinou pošmourno, ale podzimní barvy dělají divy. Kdo by odolal? Ani já ne. Jiné fotky:   https://vencovyfotky.blogspot.cz/2013/10/18102013-duba.html

Jako minule začínám na stejném místě, na kopci nad městem, ovšem v 1.části jsem napsal, že tudy se přijíždí od Mšena. Není to pravda, už podle názvu ulice Českolipská, se zdá, že silnice vede z jiného města. Nebudu to v minulém článku opravovat, těším se, že mi někdo vynadá a já se budu moci omluvit. Na staré fotce je vidět dostavník, jezdící od roku 1841 na trase Praha – Rumburk. Jednalo se o rakouské mocnářství.
Jako minule začínám na stejném místě, na kopci nad městem, ovšem v 1.části jsem napsal, že tudy se přijíždí od Mšena. Není to pravda, už podle názvu ulice Českolipská, se zdá, že silnice vede z jiného města. Nebudu to v minulém článku opravovat, těším se, že mi někdo vynadá a já se budu moci omluvit. Na staré fotce je vidět dostavník, jezdící od roku 1841 na trase Praha – Rumburk. Jednalo se o rakouské mocnářství.
Ani netrvalo dlouho a plním svůj plán. To je divná věta, většinu svého života jsem slyšel, jak plníme plán. I já se zúčastňoval plnění plánu a socialistických závazků. Když se nesplnilo, nebyly prémie. Aby byly prémie, splnilo se vždycky, když ne, zakouzlilo se s čísly a socialismus dál zkvétal. Už jsem se zase rozkecal. Vylezlo sluníčko málem letní, snad bratři měsíčkové něco popili a říjen usnul, tak ho zastoupil srpen. Když jsem odpoledne odjížděl autobusem z Dubé, měl jsem radost, podařilo se mi porovnat všechno, co jsem měl v plánu. Prémie? Chacha. Snad trochu radosti, pokud se moje snažení bude někomu líbit.
Staré fotky jsou komplet okopírovány z publikace Stanislava Dulíka Dubá a okolí na starých pohlednicích, kterou vydalo nakladatelství Baron v roce 2009. 

Končím procházku po městě Dubá. Když vezmu, jak je město malé, podařilo se mi toho dost. Přeju městu a nejen jemu, aby se už nikdy neopakovaly historické trable z 20.století. 

zdroj: https://vencovypindy.blogspot.com/2013/10/duba-2cast.html