Skála smrti
Skála smrti, dříve nazývaná též Rytířský skok, stojí ukrytá
ve stínu stromů na pravém břehu Svitávky asi 1,5 km jižně od středu
Kunratic u Cvikova poblíž osady,
zvané dříve Mlynářská díra (Müllerloch). V romantickém zákoutí mezi pískovcovými
skalami je asi 15 m vysoká svislá skalní stěna, do níž je vytesán
reliéf, znázorňující rytíře na vzpínajícím se koni a dívčinu, padající
s rozepjatýma rukama ze skály. Reliéf je výjevem z místní
pověsti o mlynářské dívce, pronásledované zlým rytířem, která v zoufalství
raději zvolila smrt skokem z vysoké skály. Dívka se ale podle pověsti zachránila,
zatímco rytíř se i s koněm ze skály zřítil a zahynul. Reliéf
zde v roce 1910 vytesali z lásky ke svému domovu dva místní umělci
a členové kunratické sekce Horského spolku pro nejsevernější Čechy, učitel
Karl Beckert a četnický strážmistr Karl Bundesmann. V roce 1912 vytesali
oba umělci u nedaleké studánky menší reliéf "Milosrdenství", který byl
ale o dva roky později zničen. Od stejných autorů je také reliéf Theodora
Körnera na nedalekém Dutém kameni.
Ke skále s reliéfem vede od silnice podél potoka asi 0,5 km dlouhá značená
stezka, procházející kolem několika ve skále vytesaných sklepů. Největší z nich
zřejmě sloužil k těžbě písku, používaného k broušení skla v dílnách místních
brusičů a patrně i v nedaleké továrně na zrcadla na severním konci Lindavy.
Pověst o Skále smrti
Na skalním ostrohu nad Kunraticemi měl své sídlo rytíř
Kun. Byl to hrubý a drsný člověk, který víc než ve spořádaném životě
nalézal zalíbení v bujných pitkách, násilí a utiskování poddaného
lidu. Tomuto rytíři se zalíbila krásná a líbezná dcera mlynáře, který žil
v malém hospodářství na pokraji lesa. Zbožná, jemná a tichá dívka
nechtěla ale ani slyšet o hrubém bezcitném pánovi a vyhýbala se mu,
jak jen mohla. Zbožňovala přírodu a velice ráda naslouchala šumění lesních
velikánů a pozorovala život malých obyvatel lesa. Jednou právě seděla u vysoké
borovice a sledovala čilý život a shon v mraveništi. Byla tak
zabrána do této činnosti, že ani nezpozorovala rytíře, který se tu náhle
objevil na svém koni. Kun také dívku uviděl, seskočil tiše z koně
a snažil se k ní co nejtišeji přiblížit. Dívka ho ale přece jen spatřila
a utíkala zděšeně před nenáviděným vládcem kraje. Prchala houštinami, přes
močály a rytíř na koni jí byl v patách. Už jásal, že mu jeho
kořist neunikne. Děvče se najednou ocitlo na okraji vysoké skály, pod níž
se v mokřinách vinuly meandry Svitavky. Zpátky už nemohlo a za sebou
už slyšelo vítězný křik násilníka: "Nyní mi tě ani ďábel nevezme!". Dívka se
v zoufalství odhodlala skočit ze skály dolů. Příroda, kterou měla
tak ráda, jí nabídla měkkou náruč koberce rašeliníku a dívce se podařilo
z močálu zachránit. S rytířem to ale bylo horší. Ten, když viděl,
že mu dívka uniká, vztekle za ní hodil svůj oštěp. Kůň se polekal nenadálého
pohybu, smekl se po strmé stěně a pod svým tělem pohřbil v bažině
krutého rytíře. Na skále je dosud vidět velký kus, odpadlý po nárazu
kopyta a stejně tak je tam dosud vidět i spár pracky Ďábla, který
rytíře uchvátil za všechny jeho neřesti a loupeže.
Reliéfy u Kunratic
Každá krajina má své osobité
kouzlo, svoji atmosféru, svoji duši, která je neopakovatelná. Člověk, který
ji obýval, toto vnímal, ať již vědomě či nevědomě. Tak se vytvářelo jemné pouto
mezi krajinou a obyvatelstvem, které zde po staletí hledalo živobytí,
stavělo svá obydlí, radovalo se a umíralo. A lidé na výzvu krajiny
dokázali různě odpovídat. Například tím, že si své nejbližší okolí dokonale
pojmenovali. Bylo to třeba, neboť na krajině byli více závislí než dnes
a potřebovali se v ní orientovat. Každá roklinka, hřbítek, skalka,
balvan, lesík, potůček či studánka měly své jméno. Jak je oproti tomu naše dnešní
krajina chudá! Niterný vztah lidí k domovu vyjadřovaly i lidové písně
a pověsti, vázající se k různým místům krajiny.
Staleté soužití obyvatel s krajinou
se však projevilo i viditelně. Proto lze vnímat rozdíly mezi chalupami
či domy v Jizerských horách, Lužických horách nebo na Novoborsku.
Pátráme-li po smyslu postavení křížů a kapliček, mnohdy zjišťujeme,
že jejich vznik nemusí souviset s nějakou racionální událostí. Často byly
postaveny "k větší slávě Boží" a stojí na místech, kam neodmyslitelně
patří, jakoby sama příroda pro ně toto místo vyvolila. Jak nádherný soulad mezi
přírodou a činěním lidským!
Místa, kde se prolíná svět lidí a svět
přírody, najdeme často na úpatí kopců, kde člověk našel ještě takovou půdu,
která by ho uživila. Obdělával ji intenzivně, ale dál ho příroda již nepustila.
Tak vznikla určitá harmonie, kdy se krása a hospodárnost1)
navzájem doplňovaly. Jako prototyp takovéto polidštěné krajiny vnímám Máchův
kraj, ale také například údolí Svitavky v podhůří Lužických hor. V období
rozvoje turistiky a po zprovoznění trati ze Svoru do Jablonného2)
obdrželo okolí Kunratic honosné označení "Kunratické Švýcarsko". Místní sekce
horského spolku Gebirgsverein für das nördlichste Böhmen se činila, aby svému
Švýcarsku učinila zadost. Tak bylo pomocí úzkého, do hloubi skály vysekaného
schodiště zpřístupněno vyhlídkové plató Dutého kamene, aniž se narušil celkový
vzhled skály.3) Nahoře byl vytesán
kamenný stůl se zeměpisnými souřadnicemi, větrnou růžicí a slunečními hodinami.
Jiné výtvarné dílo vzniklo na bývalé lomové stěně, kolem níž se stoupá
na vyhlídku - byla zde vytesána busta básníka Theodora Körnera v nadživotní
velikosti.4) Stalo se to r. 1913,
v roce stého výročí básníkova úmrtí a vyhlídka byla při této příležitosti
přejmenována na Körnerovu výšinu (Körnerhöhe). Jiná skalka na přístupové
stezce byla přitesána v lavičku "Karolinenruhe", a nápis tohoto znění
lze na ní číst dodnes.
Ne všechny krajiny měly to štěstí, že měly
svého Máchu. Kunratické Švýcarsko zrodilo dva umělce, kteří ho v duchu
doby a s citem oslavili ve svých dílech. Jeden byl učitel, druhý
strážník. "Wachmajstr" Karel Bundesmann i jeho přítel řídící učitel Karel
Beckert se narodili v Kunraticích. Beckert zde byl navíc předsedou spolku,5)
který měl "okrašlování" svého okolí přímo v náplni činnosti. Ač měli rozdílné
povolání, spojoval je koníček, který by dnešním ochráncům přírody a krajiny
naháněl hrůzu - tesali totiž do pískovcových skal nejbližšího okolí Kunratic
reliéfy s romantickými motivy. I díla na Dutém kameni vzešla
z jejich rukou. Pan řídící Beckert, vědom si pedagogických zásad o názornosti
vyučování, sem vodil své žáky v rámci vlastivědných výletů. V roce
1910 společně vytvořili jižně od Kunratic v takzvaném Mühltalu či
Müllerlochu na Skále smrti reliéf rytíře na vzpínajícím se koni, před
nímž se nebohá dívčina zachraňuje odvážným skokem do hlubiny.6)
Ztvárnili tak místní pověst, která se ke skále váže. Podle ní stával na skalním
ostrohu nad Kunraticemi hrad obývaný rytířem Cunem.7)
Ten měl spadeno na krásnou mlynářovu dceru z nedalekého mlýna. Jednoho
dne ji spatřil ve skalách pod Kovářským vrchem, když se vracela od prarodičů.
V úprku před ním se dostala až na okraj skal, pod nimiž se rozkládají
bažiny a meandry Hamerského potoka (Svitavky). Tu se zoufalá dívka odhodlala
ke skoku. Dramatický závěr pověsti vyzní lépe v podání básníkově:
...tu anděl zbožnou dívku znenadání
potají perutěmi chrání
aby skok její nesťal sráz
a tak se domů šťastně vrátí zas
Zlý rytíř kletbu stihne stěží
než spolu s koněm svým
hněv bahnitému hrobu navždy svěří
Na připomínku ďábelského chtíče
pečeť čertovské podkovy
do Skály smrti se vryla...8)
Oba lidoví umělci vytvořili
v blízkosti Skály smrti ještě reliéf "Milosrdenství". Znázorňoval mladou
ženu dávající pít starci. Motiv měl vyjadřovat Goetheho motto "Lidé pomáhejte
si a buďte dobří!" Reliéf vznikl v roce 1912 nedaleko pramene Karlsquelle,
ale již za dva roky jej nadobro zničili darební hoši z Lindavy. Dnes
po něm není památky. Houževnatý strážmistr a pan řídící se však nedali
odradit. Coby nadšení milovníci krajinných krás dál pokračovali ve značení
a údržbě turistických cest, stavbě laviček a jiném zvelebování Kunratických
Švýcar. V roce 1934 zrenovovali severozápadně od Kunratic skalní kapli.9)
Leží při lesním rozcestí na historické komunikaci nedaleko okraje lesa
a je součástí pískovcového masívu, který je zakončen Dutým kamenem a tvoří
předěl mezi Kunraticemi a Drnovcem. Při renovaci byly zčásti vytvořeny
nové architektonické prvky, např. sloupy. Také byla do vedlejší skály vytesána
lavička, na jejímž opěradle se zvěčnila kunratická sekce Horského spolku.
Tesání laviček do pískovcových skal
bylo ve své době ve většině pískovcových oblastí poměrně rozšířeným
zvykem. Zkoušel jsem na nich vícekrát posedět, ale na rozdíl od jiných
výtvarných děl mě tolik nenadchly. Daly by se souborně pojmenovat jako lavice
"vlčí", neboť na nich člověk může něco podobného chytit. Několik minut
od skalní kaple najdeme na opuštěném místě pod převisem další kamennou
lavici. Z oválné desky nad lavičkou se můžeme dovědět, že ji Kunratická
sekce Horského spolku věnovala svému předsedovi a místo nazvala na jeho
počest Karlsruhe, tj. Karlův odpočinek. Udivilo mě, že jako jediná z "vlčích
lavic", je kryta latěmi. Můžete si dodnes - tedy zhruba po šedesáti letech
- na ní bez obav posedět. Důkaz toho, že členové Horského spolku měli svého
šéfa opravdu rádi.
Poznámky a literatura:
- Dnes bychom řekli ekologie a ekonomika.
- Trať, která zahájila provoz v r. 1905, byla v r. 1973 bohužel zrušena. (V úseku ze Cvikova do Jablonného jezdila do r. 1986 ještě vlečka.)
- Lokalita i rezervace, která zde byla v r. 1955 zřízena, dostala jméno podle morfologicky nejvýraznější pískovcové věže Dutého kamene (Hohlstein), vyhlídka na konci hřbetu se nazývala Široký kámen (Breiter Stein). Hlavním předmětem ochrany je sloupcovitá odlučnost pískovců. Tento zvláštní fenomén zde vznikl kontaktním působením žilné vyvřeliny zvané polzenit na pískovec. Působení polzenitu, jehož žíla probíhá celým hřbetem, zpevnilo pískovec podél žíly, takže mohl lépe odolávat zvětrávání a byl za současného zdvihu vypreparován do dnešní podoby úzkého výrazného hřbetu. Pouze okrajové partie se rozpadly na jednotlivé věže a skalky. (P. Havránek: Dutý kámen. Památky a příroda 1/1982, str. 59-60.)
- Theodor Körner (1791-1813) působil jako úspěšný divadelní básník ve Vídni. V r. 1813 vstoupil do řad dobrovolníků proti Napoleonovi. Přestože byl raněn, vrátil se po zotavení hned ke své jednotce a vzápětí padl. Jeho lyrika, zpočátku napodobující Schillerův baladický styl, doznala válečnými zážitky růstu. Jeho písně se šířily od úst k ústům, ale teprve po jeho smrti vyšly r. 1814 v básnické sbírce Lyra a meč. Symbol meče a lyry je také zakomponován do věnce lemujícího Körnerovu bustu na Dutém kameni.
- Funkce zněla německy: Obmann der Abteilung Kunnersdorf des Gebirgsvereines für das nördlichste Böhmen. Sochař Karel Beckert byl zprvu učitelem v Drnovci, později v Kunraticích. Zde bydlel v č. p. 143. Po vyhoštění z vlasti zemřel ve Frankfurtu nad Mohanem 19. 4. 1950, pan Bundesmann ho za několik let následoval. (Písemné sdělení od sochařova syna, Karla Beckerta, narozeného v r. 1904 v Drnovci. V roce 1984 bydlel v Magdeburku, J. Becher Strasse 75.)
- Pod reliéfem je kovová destička s textem "Gebirgsverein f.d.n.B., Abt. Kunnersdorf. Die Sage vom Totenstein. Aus Liebe zur Heimat ausgeführt im Jahre 1910 von Karl Beckert, Lehrer und Karl Bundesmann, k.k. Gend. Wachmeist. i.R."
- Místní vlastivědy uvádějí, že jméno Kunnersdorf pochází od rytíře Kuna (Konrada), jehož tvrz stávala nad Kunraticemi na Zámeckém vrchu. (D. Koch: Heimatkunde des Schulbezirkes Deutsch-Gabel. Jablonné v Podještědí kolem r. 1905, str. 60.)
- Pověst zveršoval Josef Friedrich, ředitel měšťanské školy ve Cvikově, český překlad pořídil Milan Hrabal z Varnsdorfu. Podle lidového výkladu nezachránil pannu anděl, nýbrž její široká sukně. Pronásledované panny skákaly ze skalních ostrohů i jinde. Podobná pověst se například vypráví o Panenské skále u Radvance (Dr. F. Hantschel: Nordb. Touristenführer, 2. vydání, str. 290. Č. Lípa 1907) nebo o Potočním kameni u Chřibské (L. Schlegel: Das Böhmische Niederland. Knížka pověstí z r. 1928, str. 8.).
- Ve štítu kaple je nápis "Zur Ehre Gottes erbaut 1834, erneuert 1934" a nade dveřmi "Gebirgsverein Kunnersdorf". Kaple pochází z doby stavby kunratického kostela.
zdroj: https://www.luzicke-hory.cz/info/index.php?pg=knpomn11c