Jablonecká přehrada
Super neviděné snímky ze stavby jablonecké přehrady z let desátých minulého století...(color Fotočas)
Přehrada v dobách socialismu
Historické zajímavosti
Když přišly májové dny roku 1945, byla naše přehrada teprve pětatřicetiletou dámou. Válka pro ni byla vážným ohrožením. V Porúří bylo nálety poškozeno hned několik přehrad. Ta jablonecká byla naštěstí velkých náletů ušetřena, i když při jednom z nich - 7. května - spadlo několik bomb do prostoru sádek.
Rušnější časy nastaly až po osvobození. Přehrada posloužila jako místo pro zbavení se nepohodlných předmětů, které mohly držitele usvědčit z kladného poměru k nacismu. Někdy po osvobození byl do přehrady svržen i pamětní kámen Otto Intzeho, projektanta zdejšího systému protipovodňových přehrad. V tomto případě naprosto hloupě a jen proto, že text na něm byl psán německy. V roce 1997 byl vyzdvižen a dnes stojí v parčíku pod hrází.
Jinak se toho u přehrady v poválečných letech příliš neměnilo. Pro rekreaci byl využíván hlavně východní břeh s městským koupalištěm a Slunečními lázněmi. Ty byly zbudovány již v roce 1927 a po válce byly ještě v dobrém stavu. Koupaliště začínalo u hráze na východním břehu. Perlou rekreace však byly právě ony Sluneční lázně, kde byly na vodě umístěny i pontony. Plány na přetvoření poloostrova na vzdělávací a školský areál vzaly s koncem války za své. Zato v šedesátých letech dostaly břehy dvě nové dominanty - majestátní budovy Jablonexu a Bižuterie.
Zábavě sloužila i restaurace "U Přehrady", původně "Strandcafé", lidově dodnes zvaná Tajvan. Jak přišla k tomuhle podivnému názvu? Bylo to údajně zásluhou jistého pana Brezanského, hospodského v 50. letech. Prý vypadal jako Čankajšek - vůdce protikomunistického odboje, který se uchýlil na Taiwan. Pro dobovou propagandu byl nepřítelem socialismu č. 1 na Dálném východě. Noviny toho byly plné, a to bylo něco pro hospodské šprýmaře! Oblíbené místo zábav fungovalo až do privatizace, od té doby však jen chátrá.
Od roku 1952 byla přehrada dějištěm lidových slavností. Na jaře květnových a mírových a na podzim branných, které souvisely se Dnem československé armády. Slavnosti byly velmi oblíbené a 20 tisíc návštěvníků ze široka daleka nebylo ničím neobvyklým. "Památné" však bylo cvičení Lidových milicí v roce 1982, kdy se jednotky přeplavily od Tajvanu na mšenský břeh a poté v rámci cvičení zbouraly továrnu Naveta. Ta musela ustoupit výstavbě paneláků.
Tím doznal západní břeh významné proměny. Původní úzká cestička po koruně boční hráze byla přeměněna na pěkné břehové korzo a ze starého Mšena se stala nová obytná čtvrť. Sice poplatná době svého vzniku, panelová, ale zásluhou přehrady i jedinečná.
K přehradě patřil též provoz výletních lodí. Pluly po přehradě již před válkou, brázdily její hladinu i po válce. Vozily rekreanty a výletníky od loděnice k Tajvanu a ke Slunečním lázním. Čluny byly dva - Pionýr (původně Koralle) a Ještěd. Avšak lodě nebyly již v ideálním stavu. Dochoval se zajímavý zápis o tom, kterak byl měněn dosloužilý lodní motor za jiný, pro změnu z vysloužilého pohřebního vozu. Provoz plavidel skončil v roce 1966 a to proto, že vlny poškozovaly břehy.
Zato provoz sportovních plavidel, ať poháněných vesly, pádly nebo větrem, pokračoval i nadále. Měnil se jen v závislosti na módních vlnách. Od předválečných veslic a rychlostní kanoistiky se zájem časem přesunul k jachtingu a windsurfingu.
autor článku Lukáš Pleticha v roce 2008 (zdroj: https://www.mestojablonec.cz/cs/mesto/jablonecky-mesicnik/06-2008/prehrada-v-dobach-socialismu.html )
Slavnostní otevření přehrady 1910. (color Fotočas)
Je
čtrnáctého ledna roku 1910. Do kanceláře Vodního družstva pro stavbu
přehrad v povodí Nisy dnes pošťák zanesl obálku s důležitým obsahem. Je
to kolaudační rozhodnutí pro přehradu Mšeno. Verdikt zní: přehrada může
být uvedena do provozu.
Rozhodnutí
vydala kolaudační komise, která se na přehradě sešla už před Vánoci -
21. prosince 1909. Už tehdy se úředníci shodli, že přehrada je
připravena k užívání.
S vodou se nečekalo
A
Vodní družstvo toho hned využilo a začalo přehradu ještě v posledních
dnech roku 1909 napouštět. Takže když teprve v půlce ledna dorazilo
oficiální písemné rozhodnutí, v přehradě se už dalo plavat.
"Ale
sto let přehrady by se mělo počítat až od poloviny ledna 1910," míní
dnes hrázný Jiří Chmelař. Podle něj i proto, že další části přehrady se
ještě v průběhu roku 1910 dodělávaly.
Třeba loučenská štola. Dělníci,
kterým se říkalo minéři, ji razili ze dvou stran a uprostřed se měli
potkat. K tomu setkání došlo ještě toho lednového dne - v noci ze 14. na
15. ledna 1910. "Byl to velký okamžik, který se musel náležitě oslavit.
Proražení loučenské štoly se totiž stalo vyvrcholením celé stavby
přehradního díla," připomínají autoři knihy Přehrada v klínu hor.
Přehrada,
kterou na samém počátku 20. století navrhl slavný přehradář Otto Intze,
ale neměla vůbec lehké "prenatální období". Obyvatelé i představitelé
Mšena totiž s její výstavbou zásadně nesouhlasili.
Na
dně budoucí přehrady totiž měla skončit řada jejich domů i třeba fungl
nová sklárna místního podnikatele Priebsche. Odpor vůči přehradě vzali
Mšenští vážně, na pomoc si dokonce "pořídili" advokáta až z České Lípy.
Nepomohl ani císař pán
Protesty
se táhly dlouhou dobu, ale příliš úspěšné nebyly. "Poslední zoufalý
pokus zabránit stavbě Mšenští podnikli 24. června 1906. Příležitostí se
jim stala císařova návštěva Jablonce. Monarchovi Františkovi Josefovi I.
byl předán prosebný list, nicméně k žádné změně v postoji úřadů již
nedošlo," rekapitulují autoři knihy Přehrada v klínu hor.
Nadšení utopenci
Nelehký
byl na přehradě i první rok jejího fungování - rok 1910. Obrovská vodní
nádrž, jakou dosud nikdy neviděli, lákala místní obyvatele a pro řadu z
nich se stala osudnou. Již 18. května 1910 se při koupání utopil školák
Otto Vlk, o několik dnů později utonul malíř pokojů Franz Werner a v
srpnu ještě Kajetan Horschak.
"Hned příští rok se utopili další dva
mladíci: dvacetiletý Oskar Günther, a ještě mladší Josef Rösler, který
si sem přišel pro smrt až z Příchovic," upozorňuje kniha o přehradě.
Hned
na jaře roku 1911 nateklo po tání sněhu do přehrady tolik vody, že
nádrž ji nestačila pobrat a voda obrovskými proudy přetékala přes
přepady v hrázi.
Kritické přepady
Ve
stoleté historii přehrady se tato kritická situace opakovala ještě
sedmkrát. "Naposledy v roce 2001, tehdy šlo ale o uměle vytvořenou
zkoušku zatížení přehrady. Ke skutečnému přetékání vody přes hráz došlo
naposledy v roce 1978," vybavuje si hrázný Chmelař.
Jablonecká přehrada
Další ze soustav přehrad budovaných na počátku 20.století v podhůří Jizerských hor vznikla na Mšenském potoku. Jednání o výstavbě započala již v roce 1901, avšak pro silný odpor místních obyvatel se zahájení prací opozdilo. Na budoucím dně se totíž nacházela celá řada stavení, a dokonce i sklářská huť. A tak mohl být základní kámen hráze položen až 5.září 1906. Po dalších čtyřech letech byla stavba - poslední z celého komplexu - dokončena. Jablonecká - či přesněji Mšenská - přehrada se postupně stala oblíbeným místem odpočinku a rekreace. její okolí však doznalo značných proměn.
(zdroj: Jan a Šimon Pikousové, Otokar Simm, Petr Kurtin - Jizerské hory včera a dnes - druhá kniha, 2004)
Jablonecká přehrada
Nahlédněme
do jabloneckého léta roku 1935. Vody v přehradě je méně než obvykle,
dámy u mola se snad rozmýšlejí, zda se vydat na plavbu loďkou. Ta je
doveze na druhý břeh nádrže, jejíž vody jsou zadržovány přes 425 m
dlouhou a 20 m vysokou hrází, postavenou pražskou firmou Franz Schón a
synové. Budově školy s charakteristickou věží v pozadí ještě nekonkurují
panelové domy sídliště Šumava. Stavbu největší ze soustavy
jizerskohorských protipovodňových přehrad, prováděnou v letech 1906-10,
provázely komplikace. Vykoupeno a demolováno muselo být mnoho domů, mezi
nimi také sklárna Josefa Priebsche ve Mšeně. Vlastníkům domů a pozemků
se to ani trochu nelíbilo. Nové velké stavby ne vždy budí nadšení, má-li
jim ustoupit staré. A je to spíše dobře než špatně. Čas však ukázal, že
stavbou přehrady Jablonec mnoho získal.
zdroj: kalendář Libereckým krajem s dobovými pohlednicemi po zemi. na vodě I ve vzduchu, 2013
Na Tajvanu dnes hraje KAWAN ! To zas bude nával.............. Chat GPT sděluje :Parník na jablonecké přehradě, který převážel lidi na ostrov Tajvan, fungoval od 30. let 20. století až do 50. let. Během této doby sloužil jako oblíbená atrakce pro místní obyvatele i návštěvníky. Parník byl součástí rekreačních aktivit na jablonecké přehradě, která byla oblíbeným místem pro trávení volného času. Po zrušení parníku už nebyla tato služba obnovena. color Fotočas.....
1 9 5 7 / 8
Jablonecká
přehrada, oficiálně nazývaná přehrada Mšeno, byla vypuštěna, zejména
kvůli údržbě, opravám a čištění dna. Většina z těchto vypouštění se
provádí během 20. a 21. století
-----------------------------------
Jedná
se o přehradu, která je velmi důležitá pro rekreační účely, a proto se
vypouštění provádí pouze v nezbytných případech, aby nedošlo k narušení
jejího běžného provozu....
"Císařská
silnice na dně jablonecké přehrady" je téma spojené s historickými
událostmi a výstavbou vodní nádrže v Jablonci nad Nisou. Když byla na
počátku 20. století budována jablonecká přehrada (přehrada Mšeno), došlo
k zatopení části původní krajiny, která zahrnovala i starou císařskou
silnici. Tato silnice byla kdysi hlavní spojnicí mezi Jabloncem a
ZKRATKOU mezi okolními oblastmi. Když byla přehrada naplněna vodou, tato
silnice zmizela pod hladinou
Císařská silnice byla
součástí infrastruktury a spojovala města a vesnice v oblasti. S
výstavbou přehrady, která měla za úkol chránit město před povodněmi a
zároveň sloužit jako zásobárna pitné vody, byla část této historické
silnice zatopena. Zajímavostí je, že při snížení hladiny vody v přehradě
může být část této silnice občas vidět. Tento fakt je dnes připomínkou
proměny krajiny, kterou přehrada způsobila, a zároveň připomíná historii
..
color Fotočas
Krásná dobová fotografie kterou v čb. verzi zveřejnil Miroslav Janík na "JABLONEC NOSTALGICKÝ" díky Miro.
(color Fotočas)
Přehrada Mšeno
(archiv Miroslav Janík)
Jablonecká přehrada vypuštěna 9/98 až 9/99 foceno 23.10.1998 a 14.7.1999 (autor příspěvku Jiří Zajíček)
fotogalerie z archivu M.Janíka
Tajemství přehrad: Jablonecké moře je protkané důmyslným systémem štol
Seriál
30. října 2022
S Tajemstvím přehrad se po čase vracíme do Jizerských hor. Prozkoumáme protipovodňovou nádrž ze začátku dvacátého století. Aby zadržela co nejvíc vody, vedou do ní dvě přívodní štoly. Přehradu Mšeno uprostřed Jablonce nad Nisou překřtili místní na Jablonecké moře.
Uznávaný inženýr vyprojektoval na Mšenském potoce kamennou hráz o výšce 16 metrů nad terénem a délce 425 metrů. Zvolené místo bylo sice pro stavbu hráze ideální, povodí Mšenského potoka bylo však velmi malé. Otto Intze proto navrhl posílit přítoky do nádrže z Lužické a Bílé Nisy dvěma štolami.
Ražená Pasecká štola je 632 metrů dlouhá a ústí do nádrže v takzvané Cikánské zátoce. Druhá štola - Loučenská - měří téměř osmnáct set metrů. Z horní části od Loučné se razila ručně, od Mšena dělníkům pomáhal razicí stroj americké výroby.
Hráz byla dokončená v roce 1909. Přehrada plnila nejen protipovodňový účel, ale obyvatelé Jablonce nad Nisou si ji oblíbili také jako místo rekreačního nebo sportovního vyžití. Dokonce ji překřtili na Jablonecké moře.
Rekonstrukce a vylepšení
Koncem devadesátých let dvacátého století se zjistilo, že se pod základovou spáru dostává voda a hráz začne zanedlouho ohrožovat všechno pod ní. Přehrada se tedy vypustila a v tělese hráze se vyrazila nová injekční štola. Speciální hmota tlačená vrty do hloubky pěti metrů sanovala zvětralé podloží a hráz byla zachráněna.
Zhruba o deset let později se začalo budovat další vylepšení. V rámci celkové protipovodňové ochrany Jablonce nad Nisou vznikla odpadní štola, která odvádí vyšší průtoky až k soutoku Lužické a Bílé Nisy, tedy pod město. Na pravém břehu nádrže vznikl mohutný vtokový objekt se segmentovými uzávěry. Ražená štola měří zhruba třináct set metrů.po-cesku_vrja
Pojďte s námi na průzkum
Jak je naším zvykem, snažili jsme se kamerou dostat i do míst, kam se návštěvníci ve dnech otevřených dveří běžně nedostanou. Prozkoumali jsme samozřejmě novou injekční štolu a navštívili jsme oba domečky u paty hráze, kde se ukrývá potrubí spodních výpustí o průměru 800 milimetrů. Nahlédli jsme také do věžiček na návodním líci, odkud se ovládají tabulové uzávěry na vtocích ke spodním výpustím.
Důkladně jsme si prohlédli i obě přívodní štoly, Paseckou i Loučenskou. Víte, že se v jedné z nich zachovaly kolejnice, po kterých dělníci vyváželi vytěžený materiál? A protože jsme v Jizerských horách, tak i uprostřed nekonečné tmy stačí posvítit do vody a hned se mezi pískem lesknou skleněné střepy z dávno zaniklých skláren.
Zamířili jsme i do nitra nové odpadní štoly. Ukážeme vám její profil a zevnitř si prohlédnete její vyústění do Lužické Nisy.
Vodní dílo Mšeno za víc než sto let rozhodně potvrdilo smysl svojí existence. A místní na svoje Jablonecké moře nedají dopustit.
Autor: Jakub Vrána
Zdroj: https://www.idnes.cz/cestovani/po-cesku/tajemstvi-prehrad-mseno-jablonec-nad-nisou-jablonecke-more.A221026_215452_po-cesku_vrja