Plavy
Snímek
z 30. let přibližuje původní podobu sokolského lyžařského můstku v
Plavech u Železného Brodu. Ten měl po rekonstrukci v letech 1966-67,
provedené Josefem Zíkou kritický bod 86 m. Rekord drží olympijský vítěz
Jiří Raška výkonem 84 m z roky 1968. V letech 1969-78 se tu pořádalo
pravidelné Turné čtyř můstků (Liberec, Vysoké n J. Plavy a Špindlerův
Mlýn), předchůdce současného Bohemia Crystal turné. Dnes už se na můstku
neskáče, ale na doskočišti se pořádají závody netradičních "létajících
zařízení", jakými jsou např. lyžařský záchod, kamna na lyžích apod.
zdroj: Roman Karpaš a kolektiv - Stalo se na severu Čech 1900/2000, 2001
Části obce
Vsi:- Plavy
- Haratice s osadami nebo samotami Kozinec, Nouzov, Žižkov, Michovka a Podolánky
- Hampejz
- Zlatníky u Plavů
- Betlém
- Filoun
- Mlýnska
Pamětihodnosti a turistické atrakce
- památkově chráněný společenský dům čp. 112
- sokolovna čp. 140
- stavby lidové architektury
- několik starých továrních areálů
- hřbitov jižně od vsi při silnici do Držkova
- KVH Muzeum Československé armády (čp. 67)
- lyžařský vlek západně od vsi
- Palackého stezka údolím Kamenice
Skokanský můstek ČOS v Plavech
Obec Plavy leží v malebném údolí řeky Kamenice, po obou stranách dráhy,
vedoucí ze Železného Brodu do Tanvaldu. V roce 1928 měla tato obec asi
1100 obyvatel a většina z nich nacházela obživu v místních a okolních
průmyslových závodech hustě rozsazených. Nejznámější z nich byl textilní
podnik místního rodáka bratra Františka Brůny.
Tělocvičná jednota Sokol v Plavech byla založena roku 1903, vlastní sokolovnu, nádhernou budovu, dostavěla v roce 1926.
V Plavech stával i skokanský můstek. V tehdejších novinách byl popsán takto:
"Okrskový
můstek ČOS je na ideální stráni zvané Pláň u okresní silnice
Plavy-Zásada. Nájezd začíná v březovém a smrkovém mlází a prudce se
snáší na můstek. Pod ním křivka "bubnu" přechází v přirozenou dopadovou
linii a končí dojezdem do mírného svahu k silnici. Lesní stráň, na níž
můstek je zbudován, je společným majetkem br. Fr. Brůny, továrníka, a p.
Jos. Havlíka, s nímž ujednána dohoda velmi snadno. Br. Bruna ochotně
dovolil okrsku postavit stálý lyžařský můstek beze vší náhrady, druhý
společník požádal náhradu za vykácené stromy 500 Kč a uznávací roční
poplatek 150 Kč za propůjčení. Louka pro dojezd byla od majitele pozemku
smlouvou najata na 10 let. Stavbu můstku provedl br. Jáchim Vondra,
architekt z Vel. Hamrů. Celkový náklad činí asi 45.000 Kč a potřebné
finance ochotně okrsku zapůjčil opět br. František Bruna. Délka nájezdní
dráhy, jejíž průměrný sklon je 29°, měří až na okraj můstku přes 90 m.
Rozdíl výškový mezi horní startovní plošinou a odrazovou hranou můstku
je 42 m. Dopadová stráň při délce 65 m a největším sklonem 39° je při
dojezdu na 17 m široká."
zdroj: https://www.sportovnilisty.cz/retro/skokansky-mustek-cos-v-plavech/?
fotogalerie z archivu Daniela Havlíka