Jak se Češi učili před 120 lety jezdit na lyžích.
Pavel Baroch 15. ledna 2014
Žádné přezkáče, kovové hrany na lyžích nebo superlehké
hůlky přesně do rukou. "Prkna", na nichž první čeští lyžaři před více
než 100 lety sjížděli krkonošské svahy, by si dnes na vrcholku kopce
většina turistů bála připevnit na nohy, ukazuje náš další díl seriálu
Stroj času.
I když jsou Krkonoše považovány za Mekku
českého lyžování, úplně první lyže se v českých zemích objevily v Praze.
V roce 1887 se polární badatel Fridtjof Nansen připravoval na cestu na
lyžích napříč Grónskem. A právě jeho výprava vyvolala v Evropě první a
nikdy neskončenou vlnu zájmu o lyžařský sport.
Nejinak tomu bylo
v zemích Koruny české. První lyže přivezl z Norska v roce 1887 pražský
průmyslník Josef Rössler Ořovský a vyrážel na nich na první pokusné
jízdy ve Stromovce a v okolí Prahy.
"Masový
rozvoj českého lyžování ale nastává až v Krkonoších," připomíná se
oprávněně v Krkonošském muzeu v Jilemnici, kde je lyžování věnována
stálá expozice s názvem Bílou stopou.
Hrabě Harrach průkopníkem
Zajímavostí
je, že v Krkonoších, kde po staletí žili vedle sebe Češi a Němci, se
lyžování do značné míry vyvíjelo národnostně odděleně. V západní,
převážně české oblasti hor, se objevily první lyže především zásluhou
hraběte Jana Harracha, jedné z nejvýznamnějších postav krkonošské
historie,
"V zimě roku 1892 a 1893 nechává správa jilemnického
panství zhotovit lyže pro své zaměstnance podle vzorů dovezených z Vídně
a Thenebergu v Dolních Rakousech," uvádí se na zmiňované výstavě v
Jilemnici.
V tu dobu ale už nejspíš na lyžích jezdili první
němečtí obyvatelé Krkonoš. Měli sice několikaletý náskok, avšak brzy se
rozdíly přinejmenším vyrovnaly. Největší zásluhu na tom, že se lyžování
prosadilo jako masová zábava, turistika a zároveň sport, má
dolnoštěpánský řídící učitel Jan Buchar, velký propagátor lyžování.
Jedni z prvních lyžařů v Krkonoších.
Ačkoli
se první "české" lyže objevily v Praze, Krkonoše se mohou pochlubit
také jedním historickým prvenstvím. V zimní sezoně na přelomu let 1894 a
1895 vzniklo v Jilemnici první samostatné české lyžařské sdružení s
názvem "Český krkonošský spolek Ski".
Na tuto událost pak o devět
let později navázala další významná událost. V roce 1903 založily spolky
Český Ski klub Praha, Český krkonošský spolek Ski v Jilemnici a Český
Ski klub Vysoké nad Jizerou nejstarší lyžařský svaz na světě. Jmenoval
se Svaz lyžařů v království Českém a vychází z něj i dnešní Svaz lyžařů
ČR.
Lyžemi proti germanizaci
Ačkoli
už od počátku se kromě sjezdu využívaly lyže také na běh a skok,
tvarově byly prakticky všechny stejné a na všechny disciplíny se
používal jeden typ. Jedinou změnou bylo, že se kromě jedné nebo podvojné
hole začaly více prosazovat dvě hole.
Přelom 19. a 20. století ve Špindlerově Mlýně
Lyže
se zpočátku ani nemazaly, pokud nepočítáme konzervaci proti vlhkosti.
Podkluzování lyží se bránilo například připevněním tuleních pásů na
skluznici.
Před První světovou válkou se čeští (a krkonošští)
lyžaři natolik zdokonalili v jízdě na svých "prkénkách", že začali
v různých závodech konkurovat nejvyspělejším lyžařským zemím. Mezi
špičku patřil i nejznámější krkonošský lyžař Bohumil Hanč. Jeho poslední
závod v březnu 1913 ale skončil tragicky.
Kromě sportovního
lyžování se rozvíjela i lyžařská turistika. Tehdy se nastartoval trend,
který funguje do současnosti: do Krkonoš mířili především nadšenci
z Prahy.
Dětští učedníci na přelomu 19. a 20. století
"Výlety
lyžařů, zejména pražských, konané ve spolupráci s lyžařskými kluby v
Jilemnici a ve Vysokém nad Jizerou, byly nejvýznamnější složkou české
turistiky v jejích počátcích. Podporovaly české obyvatelstvo Krkonoš
nejen ekonomicky, ale v národnostně neobyčejně zjitřeném ovzduší do
jisté míry i proti germanizačním tlakům," připomíná se v Krkonošském
muzeu.
Dopředu šla i technika. Zdokonalovala se například vázání. A
dokonce se objevily pokusy vytvořit zcela nový "krkonošský" typ lyží,
bohužel ale skončily neúspěšně.
První lyžáky i turistické mapy
Další
rozvoj lyžování nastal až po skončení války. Zatímco v roce 1921 má
lyžařský svaz jen něco přes dva tisíce členů, v roce 1030 to už je 17,5
tisíce členů.
A na vzestupu je i závodní lyžování. Kromě
tradičních běžeckých disciplín se prosazuje také sjezd a slalom,
vznikají i zcela nové obory jako například štafety nebo motoskijöring.
Obrovských
vývojem prochází i skok. Poprvé se skákalo už v roce 1896 na Božím Daru
v Krušných horách, a to ze střechy zavátého domu. Postupně se ale
začaly stavět skokanské můstky a ty nejvýznamnější vznikly právě
v Krkonoších.
Už v počátcích lyžování se oblíbenou disciplínou stal skok.
V meziválečném
období vznikl v polovině 30. let největší skokanský můstek u Dívčích
lávek, dostal název Masarykův a jistý japonský přeborník na něm skočil
na tehdejší dobu vynikajících 81 metrů.
V těchto letech už
neplatí, že by se jeden typ lyží používal na vícero disciplín.
Z kvalitního dřeva se začaly vyrábět i speciální lyže na sjezd nebo
skok.
"Už v roce 1926 si C. Černý, zaměstnanec slavné pražské
firmy V. J. Rott, nechal patentovat umělé hrany. Ve třicátých letech k
nám pronikly ze zahraničí první kovové skluznice," připomíná výstava o
krkonošském lyžování v Jilemnici.
Zdokonalovaly se i hůlky a
začaly se šít speciální lyžařské oděvy pro muže i ženy. V obchodech se
poprvé objevily větrovky, které jsou populární do současnosti. A lyžaři
si mohli pořídit i speciální boty, takzvané "lyžáky".
Války vždycky znamenaly obrovský útlum lyžování, i tak se ale našel čas na závody. Snímek z roku 1940
Rostoucí
obliba lyžování se odrazila i ve zdokonalování turistického zázemí.
Rozšiřovala se síť značených cest, k dostání byly zimní mapy a průvodce,
zlepšila se doprava do Krkonoš, vyrůstaly a modernizovaly se chaty a
boudy, zlepšovaly se i další služby. Vznikla také horská záchranná
služba.
Češi byli úspěšní i na sportovním poli a patřili
k nejlepším závodníkům ve střední Evropě. Nejvýznamnějším závodem
alpského lyžování mimo Alpy se pak mezi válkami stal Májový závod v
Krkonoších. Vznikl v roce 1928, ale věhlasu se těšil až od roku 1935.
Mezi jeho účastníky se objevovali i mistři světa nebo olympijští
vítězové.
Desítky kilometrů sjezdovek
Další
rozvoj zastavila Druhá světová válka, ale už na konci 40. let se
v Krkonoších znovu objevili lyžaři. Právě po válce začala lyžařská
střediska získávat současnou podobu. Stavěly se lanovky a vleky,
budovaly penziony, hotely a restaurace, vznikaly nové sjezdovky i
běžecké tratě.
Například ve Svatém Petru, který je součástí
pravděpodobně nejvýznamnějšího českého lyžařského areálu ve Špindlerově
Mlýně, postavil Svaz lyžařů první lanovou dráhu už v roce 1947. Další
lanovky v současném Skiareálu vznikly v 70. a 80. letech.
Další
mohutný rozvoj nastal počátkem 90. let, kdy už je takřka nezbytnou
součástí lyžařských středisek umělé zasněžování nebo nasazení
nejmodernější techniky na úpravu tratí a sjezdovek.
V současnosti
je v Krkonoších zhruba dvacet lyžařských středisek, které nabízejí
desítky kilometrů sjezdovek a stovky kilometrů běžeckých tratí.
Zdroj: https://www.idnes.cz/cestovani/lyzovani/historie-lyzovani-v-cechach-jak-se-lyzovalo-pred-120-lety.A140114_155342_lyze_hig