Hrádek nad Nisou
Historie Hrádku nad Nisou
Traduje se, aniž by pro to existoval písemný či archeologický důkaz, že již v 10. století vybudovali v údolí Lužické Nisy slovanští obyvatelé z kmene Milčanů nevelkou osadu s názvem Gród (hrad). Postupně však v oblasti převládlo obyvatelstvo německé národnosti, pozvané sem králem Přemyslem Otakarem II. Nejstarší písemná zmínka o Hrádku, zvaného tehdy Gra(d) pochází z roku 1287 a je dnes uložena v Národním archivu v Praze ve formulářové sbírce pražského biskupa Tobiáše z Bechyně. Hrádecko bylo původně součástí tzv. župy Záhvozdí (Zagost), od 12. století bylo částí Českého království a procházela jím důležitá obchodní stezka z Prahy k Baltskému moři. Od 13. století patřil pod panství Grabštejn, v jehož držení se vystřídaly rody pánů z Donína, Mehlů ze Střelic, Hoffmannů z Grünbühelu, z Čirnhausu, Valdštejna, Nostic, Trauttmansdorffu, Gallasů a Clam-Gallasů.
Ve 14. století si ve městě pánové z Donína postavili hrad, na jehož místě byla v 18. století zřízena textilní manufaktura. Město vypálili husité a bylo poničeno pruskými vojsky roku 1866. Dočkalo se ale i přízně ze strany své vrchnosti. V roce 1581 Jiří Mehl ze Střelic vymohl městu u císaře právo trhu, konaného každý pátek, a to ke škodě sousední královské Žitavy, do jejíhož mílového práva Hrádek náležel. V roce 1655 městečku zase Adam Matyáš, hrabě Trauttmansdorff odpustil měšťanům robotu výměnou za plat 60 zl. ročně.
V letech 1764 a 1779 Hrádek navštívil císař Josef II. a v roce 1938 říšský maršál Hermann Göring. Město bylo do poloviny 20. století převážně německé, česká škola zde vznikla až roku 1925.
Za druhé světové války pracovali ve zdejším zbrojním závodě Spreewerke stovky zahraničních dělníků na nucených pracích. Po skončení války byla většina zdejších původních obyvatel vysídlena.
Členění města
- Dolní Sedlo (Spittelgrund) bývalo majetkem žitavského špitálu, v jeho okolí jsou pískovcové skály a nacházejí se zde zkameněliny.
- Dolní Suchá (Nieder Berzdorf) je v záznamu z roku 1562 nazývána Dolleyssy Bertelsdorf. V obci bylo na přelomu 19. a 20. století 122 domů s 800 obyvateli a velká textilní továrna Limburger.
- Donín (Dönis) byla původně samostatná obec založená údajně drážďanskými osadníky ve 13. století. Součástí Hrádku se stal po druhé světové válce. Historickou památkou je sousoší "Pieta".
- Horní Sedlo (Paß) je nejvýše položenou obcí Hrádecka, připomínanou od r. 1628. Místní obyvatelé se živili jako dřevorubci a domácí tkalci, docházelo zde k přepadání pocestných a úkryt zde nacházeli pašeráci. Obec patřívala do okresu Jablonné v Podještědí a ve 30. letech 20. století zde bylo postaveno pásmo železobetonových bunkrů na obranu republiky.
- Hrádek nad Nisou (Grottau)
- Loučná (Görsdorf) byla založena saskými přistěhovalci snad již ve 13. století. V 19. století vzniklo v obci několik textilních továren (například Leitenberger), ale také cihelna, slévárna a také chemická a strojírenská továrna.
- Oldřichov na Hranicích (Böhmisch Ullersdorf) je rozdělenou obcí jejíž jedna část leží na polském území, kde se jmenuje Kopaczów. První zmínka o vsi je z roku 1287.[3]
- Uhelná (Kohlige) byla založena poč. 18. století neznámým uhlířem.
- Václavice (Wetzwalde) jsou poprvé zmíněny roku 1326. Nedaleko vsi jsou pískové lomy a býval zde i důl na markazit. Bylo zde založeno jedno z prvních JZD v celé republice.
(zdroj: Wikipedia)
Česká menšinová škola v Grottau
dnes Základní škola TGM v Hrádku nad Nisou a obnovený sokol
(autor příspěvku Marek Prchlík)
HRÁDEK NAD NISOU (1922)
v
budově tzv. Azylu sídlila po vzniku Československé republiky první
česká škola (až do roku 1925, kdy se přestěhovala do vlastní budovy.
zdroj: František Vydra, Vitalij Marek a Petr Prášil - Hrádecko — Chrastavsko na starých pohlednicích, 2005
O hrádeckých perličkách
Jako v mnohých městečkách byli i v Hrádku dva ponocní. Za veder i sněhových bouří chodili ulicemi a píšťalkami odpískávali hodiny.
Za
zimních večerů si lidé vyprávěli pověst o bezhlavém rytíři, který
bloudí po okolí, klepe na dveře chalup a prosí o chléb. Ještě ve
dvacátých letech se prý zjevoval mezi Hrádkem a Chotyní.
Roku 1921 se v zámecké kapli na Grabštejně konala velkolepá událost. Komtesa Sofie Clam-Gallasová se vdávala za prince Eduarda Auersperka. V předvečer svatby přišel svatebnímu páru popřát štěstí pochodňový průvod hrádeckých spolků. Účast byla obrovská, neboť veškeré pohoštění v místních hostincích bylo na účet hraběte.
Roku 1911 se Hrádek dočkal i svého kina. Nazývalo se "Olympia - kino" a bylo provozováno v domě č. 127.
Krvavá
bitka mezi sudetoněmeckými nacionalisty a komunisty vzplála Večer 31.
března 1933 v sále Kulturního domu. Bylo při ní téměř zničeno všecko
zařízení. Zranění byli na obou stranách.
V témže roce bylo otevřeno nové koupaliště patřící k nejlepším široko daleko.
První rozhlasový přijímač si roku 1924 pořídila firma Herrmann Schubert. Deset let nato vlastnila rádio téměř každá rodina.
To poslední došková střecha zmizela roku 1935. Hrádek tak zase přišel o jednu část své historie.
V
roce 1929 přiletělo nad město letadlo a napsalo na obloze kouřem
velkými písmeny slovo PERSIL. Jak je vidět i za první republiky byli
lidé trápení reklamou.
O
devět let později, v nešťastném roce 1938, byla i v Hrádku vidět
polární záře. Mnozí z ní viděli předzvěst lepších časů. Kdyby jen
tušili, Jaká utrpení jim přinesou další léta!
(zdroj: Marek Řeháček - Hrádek nad Nisou - obrázky z minulosti, 1995)
Odhalení pomníku na počest 60ti letého panování Františka Josefa I. v parku v roce 1908,
budova vpravo tzv. Azyl.
zdroj: Vitalij Marek, Petr Prášil a František Vydra - Hrádecko a Chrastavsko na starých pohlednicích, 2005Spojení Hrádku se světem
V dávných dobách se takřka necestovalo, mezi městečky se pouze potloukali krajánci a vandrovníci. Důvodem byly nebezpečné cesty a velmi mizerná úroveň tehdejší dopravy. Těžké dostavníky se mlátily na blátivých a kamenných cestách bez jakéhokoliv komfortu.
Ani ve městě samotném nevypadaly ulice nijak vábně, uprostřed náměstí byl dokonce léty vyježděný úvoz zasypaný pak po dlouhých debatách roku 1749. Tehdy bylo též celé Horní náměstí vydlážděno, což velmi napomohlo ke zkulturnění toho místa.
Liberecká silnice zřízená v 19. století byla Často ve velmi špatném stavu. Častokrát byla opravována, ale nikdy cesta dlouho nevydržela náporům vzrůstající dopravy. Konečně roku 1930 získala asfaltový povrch, čímž byly všechny problémy alespoň na čas vyřešeny.
S rozvojem průmyslu vyvstal v minulém století i požadavek zavedení železnice do Hrádku. Na saské straně se začala budovat již roku 1855 a za 4 roky byla dokončena i na našem území. V prosinci 1859 byl na trati, jejíž výstavba stála více než 10 milionů marek, zahájen provoz.
Ironií osudu je, že právě tato trať napomohla Prusům roku 1866 k rychlému dobytí českého pohraničí. Dnešní hrádecká nádražní budova tehdy ještě nestála, bylo postavena až v novém století roku 1910.
Ke spojení patří též pošta. Jejich služeb mohli Hrádečané využívat již v 18. století. Od roku 1757 zde totiž byla poštovní schránka. Vybrané dopisy byly pomocí kurýra odesílány do Jablonného a odtud dále do vnitrozemí. Roku 1902 byl na Horním náměstí postaven dodnes stojící poštovní úřad. Hrádecká pošta byla dobře technicky vybavena. Telegraf zde byl umístěn roku 1868 a telefon mohou místní občané používat již 102 let!
Ve dvacátých letech byla v Hrádku zavedena autobusová doprava mezi městem a říšskou hranicí. Po válce došlo k dalšímu rozšíření autobusových linek. Na své letiště ještě Hrádek čeká, ale již v roce 1919 se jim mohla naskytnout velkolepá podívaná. Po obloze tehdy plula obrovská vzducholoď Graf Zeppelin.
(Zdroj:Marek Řeháček - Hrádek nad Nisou - Obrázky z minulosti, 1995)
O Češích a Němcích v Hrádku nad Nisou mezi roky 1918 a 1945
Poslední historická kapitola. Plná zášti, zloby a věčného nepřátelství. Kapitola bez řešení, bez rozumného konce.Původně
na Hrádecku žili Slované, ale časem je úplně nahradili Němci. Byli
zvyklí sami hospodařit a sami si vládnout. Fakt, že žili v Čechách, je
vzhledem k jejich pohraniční odlehlosti příliš nezajímal.
Jinak
bylo po první válce. Přišli Češi a rázem chtěli vládnout. Stočtyřicet
českých vojáků vpochodovalo v pátek 13. prosince 1918 do hrádeckých
ulic. Místní čeští obyvatelé se dožadovali účasti na správě města. Pro
zpupné Němce bylo toto vše jako zlý sen. Ještě dlouho z něj nemohli
procitnout.
Již předchozí spory mezi oběma národnostmi byly skutečně
nechutné, přičemž naschvály byly na obou stranách. Největším
prostředkem v nacionalistickém boji byly školy. Zatímco Němci měli svou
honosnou školní budovu postavenou již roku 1887 poblíž dnešního nádraží,
tak nebohatí Čechové se jí dočkali až v roce 1919.
Česká škola
získala pro své vyučování prostory v tzv. Asylu, kde se tísnila až do
roku 1925, kdy byla dokončena stavba nové školní budovy. Ta se brzy
stala centrem české vzdělanosti a kultury v Hrádku. Navštěvovaly ji
nejen děti z města a okolních obcí, ale některé přijížděly až ze Žitavy.
Jedna z uliček poblíž školní budovy byla pojmenována po prezidentu
Masarykovi a stala se tak trnem v mnohém německém oku.
Přestože
se podle sčítání lidu za první republiky pouhých deset procent Hrádečanů
hlásilo k české národnosti, protesty proti "českému utlačování" byly
velmi časté. Je však pozoruhodné, že právě Češi museli vést veliké boje o
to, aby byly městské písemnosti a vyhlášky vydávány kromě němčiny též v
češtině. Podivné utlačování.
Když se v nedalekém Německu dostal
k moci pomatenec Hitler, vztahy mezi Čechy a Němci se ještě zostřily.
Pouze někteří němečtí komunisté, jejichž dílem byl například nápis
"Propusťte Thalmana" na komínu Kolory, byli ochotní s "českými psy"
spolupracovat.
Ze zápisů městského zastupitelstva vidíme
dvojbarevnost zdejších radních. Zatímco ještě v roce 1937 navrhovali,
aby se Staroměstské náměstí (dnes Horní náměstí), jmenovalo na počest
prezidenta Benešovo, tak již o rok později se nejstarší hrádecké náměstí
pyšnilo názvem Adolf Hitler Platz.
Po Mnichovu byla většina
českých obyvatel z města vyhnána. Neobešlo se to bez incidentů, střílelo
se.
Po válce byli naopak vyhnáni téměř všichni hrádečtí Němci. Během
krátkých šesti let, tak bylo nuceno takto opustit své domovy vlastně
veškeré hrádecké obyvatelstvo. Bylo to horší než nejkrvavější středověké
války, nejstrašnější mory baroka. Jedni ve zlosti vyháněli druhé, aby
nakonec byli v odplatě též vyhnáni. Dnes absurdní a neomluvitelné. Těžko
však někoho soudit.
(zdroj: Marek Řeháček - Hrádek nad Nisou - Obrázky z minulosti, 1995)
Možná bude obnoven, toto je návrh
Hrádek nad Nisou - městský park - meteorologická stanice
(archiv Marek Prchlík)
Přidávám ještě barevnou verzi obrazu, který visí v kanceláři hrádeckého starosty. Snad nebude zklamáním, když napíšu, že byl namalován až ve třicátých letech 20. století, tedy poměrně nedávno . Jak už tu psal Josef Baumgartner, to, že na něm je sloup sv. Anny Samatřetí a zároveň úvozová cesta znamená, že zachycuje období mezi lety 1714 a 1749. Autor se zjevně inspiroval Dějinami Hrádku nad Nisou od Josepha Niederleho. Niederle kromě jiného píše: "Ulice přes náměstí byla tak hluboce vyjetá, že vozy nebyly vidět." Dlažba se pokládala v roce 1749 a předtím bylo potřeba úvoz zavést: "Proto se nejdříve muselo zavážet koryto. Na nařízení Jeho ex. Philippa Josepha, hraběte Gallase muselo denně 10 sedláků přivézt nutný štěrk, kameny, písek a otepi roští a chrastí k vyplnění, až se mohlo začínat s dlážděním. Výdaje nejsou známé."Cestu v úvoze nechal v roce 1685 zadláždit hrabě von Trautmannsdorf. Možná si vzpomenete na hluboké sondy, které byly na náměstí při archeologickém průzkumu v roce 2010. Na jejich dně byly některé úseky dláždění vidět. Dnes je několik ukázek nalezených dlažeb zakomponováno do nové podoby náměstí.
(autor příspěvku Vít Štrupl)
Čerpací stanice na náměstí v Hrádku nad Nisou v roce 1967
Není tomu tak dlouho, kdy benzínové pumpy vypadaly právě tak jako ta na fotografii z léta 1967 z hrádeckého Horního náměstí. Dnešní zhýčkaní motoristé by zde asi postrádali řadu služeb, na které jsou na moderních čerpacích stanicích zvyklí. Starosvětské stojany společnosti Benzina vycházející z předválečných vzorů měly však své kouzlo. Před "rybárnou" si povšimněte zásobovacího automobilu Garant 32 s izotermickou nástavbou. Světlo světa spatřil jen pár kilometrů odsud, v saské Žitavě. Právě tam se totiž vyráběly lehké nákladní automobily, dříve neodmyslitelně patřící k našim silnicím. Továrna s původním názvem Phánomen vyráběla nejprve jízdní kola a motocykly, nákladní automobily až od roku 1927, kdy vyhrála tendr na vozidla pro říšskou poštu. Po náklaďácích Granit následoval od roku 1954 Garant, nahrazený o sedm let později neméně proslulým Roburem. Automobilka ukončila výrobu v roce 1991.
30. června 1936 v 16:49 hodin v Hrádku nad Nisou pršelo.
Antonín Kos právě
dopisoval pohled pro Mařenku Šůrovou, svojí nejmilejší. Krasopisným
písmem vyplnil všechna jeho volná místa. "Přijeď Má Kosice!!! Jistě!",
dopsal ještě. Do pravého horního roku pak nalepil padesátihaléřovou
známku s portrétem Štefánika. V Evropě se pomalu schylovalo k válce.
Snad proto nakreslil na přední stranu pohledu šipku, nad kterou napsal
Německo. Aby Mařenka viděla, jak je to blízko...setkali se? Získala
Mařenka 33 % slevu na vlak? Nevím, ale jedno je jisté, 30. června 1936
jedenáct minut před pátou odpoledne nad Hrádkem pršelo... (archiv Pavel Štok)
Tento nárožní dům prošel mnohými přestavbami
Jeden z udržovaných podstávkových domu - Legionářská ulice.
(archiv Marek Prchlík)
Vila ředitele továrny Oswalda Schuberta,
navrženo kanceláří Loosow und Kühne, postaveno 1924 Fabrikdirektor Oswald Schuberts Villa, Entwurf - Loosow und Kühne, Erbaut 1924
(autor článku Marek Prchlík)
Demolice domu v ulici 1.máje.
Tento dům nahradil nový známý pod názvem Birkenova vila. Ta byla postavena mezi léty 1929-1930. Neoklasicistní vila s prvky art deco. (autor příspěvku Marek Prchlík)
Reklamní leták
žitavského malíře skla Richarda Schleina. Od počátku dvacátého
století měl tento žitavský umělec pobočku také v Hrádku nad Nisou, v
domě čp. 163. Vitráže Richarda Schleina byly na vysoké umělecké úrovni a
zdobí celou řadu kostelů a veřejných budov v Čechách i na Moravě. Na
výrobu vitráží používal starožitné sklo, okna byla před montáží
testována na vodotěsnost. Na své vitráže poskytoval standardně
desetiletou záruku.
(autor příspěvku Pavel Štok )
Reklamní leták obchodníka s truhlářskými potřebami Josefa Thuma z Grottau.
V
roce 1927 prodával nejdelší verzi truhlářské hoblice za 499 Kč, na
druhém letáku je k mání už za 580 Kč /leták z tiskárny A. Tscharka/.
Měsíční plat dělníka byl tehdy v rozmezí od 510 - 590 Kč, horník
vydělával 940 Kč, úředník 1550 Kč, naproti tomu úřednice 840 Kč . Pánský
oblek stával bezmála 700 Kč, dámský oblek 572 Kč, boty 100 Kč a pivo
2.90 Kč. (archiv Pavel Štok)
Starý dvůr
- panský statek založený Jiřím Mehlem ze Střelic.
Donedávna na okraji historického centra města stojící panský statek.
(autor příspěvku Marek Prchlík)
Hrádek nad Nisou / Grottau - Liberecká ulice - Reichenbergerstrasse
(archiv Mára Prchlík)
ulice 1.máje
Ulice 1. máje a proměny jednoho domu
(autor příspěvku Marek Prchlík)
Při
mapování podstávkových domu jsem objevil mnoho těch, které svou podstávku
i roubenou světnici ztratily, ale trhliny na fasádě napoví a historické
fotografie potvrdí .
- ulice 1. máje.
(autor článku Marek Prchlík)Sokolovna Hrádek nad Nisou
- dřívé městská střelnice - městští střelci
(autor příspěvku Mára Prchlík)
Typický obraz 2. světové války v Hrádku nad Nisou -
Válečná výroba a nuceně
nasazení - zde několik fotografiií dělníků ze Spreewerku (autor příspěvku Marek Prchlík)
Grottau 1938/2020
Archiv Petr Dam
Turnerbund Grottau
Pomník zakladatele Turnerského hnutí v parku nahradil cisaře Františka Josefa II. aby se po cca. 100 letech císař vratil.
Odznáček Turnerského hnutí a objekt v Hrádku jsou úzce spjati s turnery a stejně jako u předchozího pomníku nahradily rakouského císaře.
(autor příspěvku Marek Prchlík)